Transportul județean de persoane, un domeniu patronat de corupție și interese în detrimentul călătorilor

După revoluție, în Neamț a rămas o infrastructură de transport județean bine pusă la punct ce asigura în special deplasarea nemțenilor din mediul rural înspre zonele industrializate ale județului. Ușor ușor, industria județeană a fost pusă pe chituci de tot felul de bandiți politici  iar infrastructura de transport lăsată moștenire de fostul regim a fost și ea decimată de interese financiare din care populația județului Neamț nu a avut decât de pierdut.
Cu timpul, economia de piață și-a facut loc și odata cu ea transportatorii privați au invadat la început haotic iar apoi din ce în ce mai sistematizat sectorul de transport județean de persoane.
Cum românul nostru nu e obișnuit să fie corect, transportatorii nemțeni au început să se lipeasca de diverse cercuri politice pentru a avea acces mai facil la anumite trasee caci, deși într-o economie de piață care se vrea funcțională, tot statul hotărăște cum să se efectueze transporturile, pe ce rute și în ce condiții, reducând astfel concurența reală dintre transportatori doar la o zi și la intervale cincinale când se desfașoară o mascaradă penibilă intitulată generic licitație.
La o primă vedere suntem tentați să dăm vina pe politicul care își bagă nasul peste tot și care oferă facilitați doar transportatorilor apropiați cercului de interese de la putere. În realitate, vina aparține aproape în totalitate transportatorilor care au acceptat să intre în această slugăreală politică și au perpetuat situația până ce s-a ajuns în punctul în care oricât de bun și performant ai fi ca transportator, nu mai poți să îți vinzi munca ta cinstită decât dacă te afiliezi politic sau mângâi frecvent buzunarul unui politician cu influență.
Dacă e să ne uităm la ultimele licitații de trasee din Neamț, ne putem da seama cu ochiul liber că mânărelile și ilegalitățile penale din transportul de persoane sunt la ele acasă în județul Neamț mai mult decât în orice alt județ din țară. Desigur că autoritățile județene sunt mult prea prinse de nas ca să zică ceva iar cei care ar putea lua masuri penale sau civile sunt din păcate și ei sub papucul politicului și astfel interesul călătorului deja nu își mai are loc în ecuație.
În Piatra Neamț avem o structură intitulată Urbtrans ce împarte trasee luate de la CJN, structură care funcționează pe un fel de ONG de nu s-a mai auzit nicaieri în România de așa ceva. Regulile după care se efectuează transporturile tutelate de Urbtrans nu sunt foarte clare având portițe nenumărate de a aloca trasee cui trebuie și mai mult de atât, nu respectă absolut nici o normă a economiei de piața și a concurenței loiale, municipiul Piatra Neamț fiind singurul oraș din România unde se pot observa microbuze private care se suprapun cu traseele din  transportul în comun coordonat de o firmă de stat. Discuțiile despre acest Urbtrans sunt atât de multe și de vechi încat chiar nu mai are sens să le reluăm rezumându-ne la a spune că într-o țară civilizată cineva ar fi făcut pușcărie multă dacă ar fi făcut ce s-a făcut la aceast ONG.
La societatea de transport în comun a CJN Troleibuzul, nici nu mai trebuie să ne uităm că deja sunt de notorietate măgăriile făcute în trecut la această firmă și la fel de notorietate este și faptul că nimeni nu a fost tras la răspundere iar actuala conducere care cu greu a scos firma din faliment și a adus-o pe profit încă se luptă să acopere imbecilitățile penale făcute de cei dinainte.
Când ne uităm la transportul pe rutele județene deja nu găsim nici un transportator de care să putem spune că e în regulă cu toate, dar de departe dintre toți se desprind două firme care reușesc ca în văzul lumii și nederanjate de nimeni să facă numai minuni. Aici ne referim la Mondotour și 4 Plus Trans.
Mondotour este o firmă apropiată de președintele Consiliului Județean Neamț, Culită Tarâță având în acționariat o doamnă ce este patroană și la postul Est TV și desigur, mult timp angajată la TCE 3 Brazi, reprezentantă Durău SA și așa mai departe. mondotourAceastă firmă, chiar sub ochii autorităților, a reușit să participe la licitația de trasee deși oriunde am cauta-o ne apare ca fiind în faliment în acea perioadă și culmea, a și câștigat licitația pentru anumite trasee din zona Târgu Neamț sau cel puțin așa zice CJN, caci nu am cunoscut pe nimeni care să fi văzut exact rezultatele licitației venite de la București ci doar ce a dat CJN publicității. Totul devine și mai dubios la această firmă odată cu momentul în care am demonstrat fără dubii că un autobuz cu care s-a câștigat un traseu e pe chituci ascuns în curte la REMAT Târgu Neamț, altă firmă unde găsim familia Tărâță și mai mult de atât, nici măcar nu ar fi fost asigurat în perioada cât s-a desfășurat licitația. Așa că avem tot dreptul să ne întrebăm : Oare cei de la RAR câtă mită au primit să emită actele necesare participării acelui autobuz la licitație? Sau cei care au organizat licitația câtă mită au primit ca să treacă cu vederea că firma e în faliment și că se prezintă cu mașini pe chituci ? Sau și mai rău, ce concurs de infracțiuni s-ar fi petrecut la CJN ca această firmă să fie desemnată câștigătoare? Desigur că aceste întrebări rămân doar pentru noi și vor fi folosite de cei de la București când vor dori să schimbe vreun șef de pe la Neamț și îl vor acuza că a fost complice la aceste ilegalități.
A doua firmă tot la fel de prietenoasă la adresa președintelui CJN este 4 Plus Trans care în mod miraculos a câștigat ceva trasee, dar nu pricep cu ce, caci mai toate autobuzele lor sunt extrem de vechi și nu au nici o legătură cu normele care au fost impuse pentru participarea la licitație.

articulat-4plustransȘi la această firmă stau și mă întreb, oare cât de corupți am ajuns ca unii transportatori să fie forțați pentru a participa la licitații să facă investiții de sute de mii de euro în autobuze cu condiții europene iar alții obțin trasee pe care merg cu niste tărăboanțe. patrutransLa fel de normal ne putem întreba cum de trec acele autobuze ITP-ul cu tablele alea care curg de pe ele, cu motoare care nu se mai produc de mulți ani și cu cauciucuri ajunse aproape la sârmă. Oare poate să îmi spună cineva că nu e vorba de multă corupție și indulgență sau complicitate din partea autorităților ?
Desigur că la un moment dat, președintele CJN a cerut sprijinul poliției și a demarat un control pe transporturi, dar nu cum e normal, adică la toată lumea, ci doar la cine nu era prietenos, motiv pentru care nici nu au fost date publicității rezultatele controalelor căci s-ar fi vazut din avion care dintre transportatori au fost ținte.
4plustransDacă e să punem puțin și problema evaziunii fiscale din domeniu, vă putem spune că e de proporții uriașe deoarece mulți transportatori ce beneficiază de protecția autorităților au licitat să facă câte o cursă pe zi pe câte un traseu și în realitate fac 5 curse și e la mintea oricărui om că dacă un autobuz are 30 de locuri și face o singură cursă dus – întors, nu poate din punct de vedere contabil să fiscalizeze mai mult de 60 de bilete și uite așa, pe un traseu, evaziunea fiscală se poate duce lejer la 75% din cifra de afaceri, dar și acesta este un domeniu de care vom auzi într-o bună zi când se va mai diminua macar puțin corupția din Neamț.
Puse cap la cap toate problemele din transportul județean de persoane, se conturează un tablou unic în țară, un tablou dominat de corupție, evaziune, infracțiuni și contravenții, un tablou pe care autoritățile îl privesc zilnic de ani de zile și încă nu il observă.
Din păcate, situația actuală nu este de nouă și nu putem arăta cu degetul doar spre președintele CJN sau spre PSD-ul ce e la putere, deoarece totul a început acum mulți ani și a fost optimizat de fiecare cerc politic care a condus Neamțul de la revoluție încoace.
Problema care rămâne este aceea că unii transportatori au încercat să se încadreze în limitele legale și au făcut investiții de sute de mii de euro limitându-se  la mici învârteli și la a mitui sau linguși cercuri politice în timp ce alții au mers până acolo încat profitând de protecția “divină” pun în pericol viețile călătorilor și fiscalizeaza mai puțin de 25% din cifra de afaceri.
Când se va face ordine în transportul județean de persoane? Probabil când va sări o roată la un autobuz și vor muri oameni și  presa națională va regasi aceste articole pe internet iar cei care au închis ochii vor fi trași la răspundere alături de transportatorii “deștepți” ce vor fi sancționați exemplar.

Citește și

Comentariile sunt închise

Acest website folosește cookies pentru a vă îmbunătăți experiența online. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate